pátek 21. září 2018

O VÝCHOVĚ


Čas běží, astronomický podzim je za dveřmi a já i můj syn se tak nějak adaptujeme zpátky v režimu. Je to docela fajn, pevný program a struktura mu dělá dobře. Já si začínám zvykat, že můžu dělat i něco jiného, než neustálé vymýšlení rodinného programu, a tak jsme zkrátka spokojení. S domácími úkoly to občas drhne a synkovi se prostě nechce, ale úkol je úkol a povinnost je povinnost a tak zkrátka makáme.

I proto jsem byla včera naprosto v šoku z toho, jak různě se dá počátek školního roku a výchova vůbec uchopit. Byly totiž třídní schůzky. Jelikož naše vzájemná komunikace učitel – asistent – rodič funguje bezvadně, nechodím tam s obavami. Obrázek toho, jak se Kubovi daří, už mívám jasný.

Sedím tam a poslouchám o tom, jak různě se dá trénovat čtení, v čem se dělávají chyby, a je to pro mě zajímavé. Pořád mám k pedagogice a dětem blízko. A najednou dotaz. Matka v první lavici se ptá: 

„A jak přísná jste ohledně domácích úkolů?“ 

Nechápu. Učitelka pohledem pobízí k dovysvětlení. 

Matka pokračuje: „No jako dcera má dvakrát týdně kroužek a pak je hrozně unavená a úkoly nechce. Jako já ji ale nutit NEBUDU.“

Zírám. Načež učitelka (zírá myslím taky) začíná vysvětlovat, že na prvním místě je škola a pokud je dítě unavené, je potřeba zvážit kroužky.

„No my to tak prostě máme nastavené, plavání, piano a jako to se měnit NEBUDE.“ (výhrůžně)
My ostatní rodiče se na sebe v šoku díváme, někteří se usmívají a klepou si na čelo. Učitelka právem stojí za svým a opakuje totéž.

Přichází argument dne: „Já si práci domů taky netahám. Jako je tady čtyři hodiny, tak se to má naučit ve škole, od toho tu je.“

Už to nevydržím a pustím aspoň „Ale to nestačí!“ Matka to nejspíš nevnímá, učitelka dál pevně vysvětluje. 

Nakonec to rázně ukončí jeden otec (nedivím se - muži takové nekonečné diskuse nemají rádi) slovy: „Kluci taky chodí na fotbal, přijdou večer v šest a jdou se dělat úkoly. Neexistuje to jinak. Zbytečná debata.“

Říkám si, kde se tenhle JÁSIPRÁCIDOMŮTAKYNENOSÍM argument bere. Mám pocit, že se šíří jak nakažlivá nemoc, jelikož už se mi doneslo, že loni takto (bohužel spíše hromadně) argumentovali rodiče na jisté soukromé základní škole. 

Asi jsem se měla zeptat paní, jestli když se sama učila, stačilo jí jednou probrat učivo v hodině a věděla to do puntíku. Protože totéž očekává od dcery. Respektive od školy čeká zázraky.

Úplně mě to rozhodilo a popudilo. Chtěla jsem zmínit i to, že můj syn, jakkoli náchylný k frustraci, jakkoli snáze unavitelný, jakkoli oslabený, dělá vše, co ostatní. Protože děti přece vedeme k povinnostem a plnění závazků. Protože leda tak z nich nevyrostou dospělí, kteří mají pocit, že když nebudou chtít, tak nemusí. Kteří budou čekat, že za ně všechno udělá/vybojuje někdo druhý.

Ale to už začíná u nošení aktovky – u zodpovědnosti za vlastní věci. A o tom už jsem tady psala. A stále je to takové. Jedna máma synovi aktovku nosí stále, přestože ten chodí odhadem do třetí třídy. Nechápu to a nepochopím nikdy. 

Anebo. Výchova jinde. Před pár dny jsme byli na výletě. U jedné restaurace na zahrádce byl areál plný zajímavostí. Včetně odstavené tramvaje. Když jsme tam přišli, byly tam dvě děti. Kluk tak desetiletý a jeho sestra řekněme čtyřletá. Ona od hlavy až k patě od nanuku. Na obličeji, na rukách, ve vlasech, na tričku, všude. Kluk ji měl zjevně hlídat. Oba ten nanuk lízali v té tramvaji.  Sahali všude a chovali se, jako když jim to tam patří. Kubík se chtěl dostat za „volant“ a trvalo pěknou chvíli, než ho pustili. 

Rodiče v nedohlednu. Až pak můj muž uviděl matku. Schovaná kdesi u stolu za obrovským displejem, malé pivo před sebou a fialové vlasy na hlavě. Malá „Sofinka“ za ní pak šla, tak jsme je mohli přiřadit. Žádný anděl to nebyl, tahle Sofinka. Tak dlouho vrtala do Kuby, byla na něj protivná, až do ní strčil taky. Proběhlo pár vět od mého muže o tom, jak se tam mají k sobě děti chovat, načež to zapatlánek vzdal a odešel za fialovou matkou. Po další čtvrthodině matka volala na syna. Marně. Buď ji v té tramvaji neslyšel, nebo ji docela obyčejně ignoroval. Těžko říct, jestli ho vůbec viděla. Tak nebo tak, když se po třech zavoláních nic nedělo, vrátila se k pivu. Aniž by třeba syna hledala. Následně naháněla zlobivou Sofinku, která měla jakékoliv její pokyny taky na háku. 

Byla jsem ráda, že odjíždíme. Na tohle se prostě nedá dívat. A přesto takových případů není málo. Tam byla výchova prostě nulová. U matky ze třídních schůzek zase totálně pokřivená. 

Divíme se, proč jsou děti dneska takzvaně jiné, jaksi „horší“. A přitom to všechno začíná u nás u rodičů. Nikde jinde.



Žádné komentáře:

Okomentovat