čtvrtek 22. března 2018

PROSÍM NEZÍREJTE!


Zná to asi každá maminka nějak hendikepovaného dítěte. Tu nepříjemnou, ale tak typickou reakci okolí na nějak nezvykle vypadající nebo nezvykle konající dítě. Zírání.

Dnešní cesta ze školy byla dosti dramatická. Bohužel došlo u synka i k agresi vůči mně, což není nic, o čem by se snadno povídalo, ale na druhou stranu – je to prostě realita v řadě případů autismu. Když jsem se stala členkou jedné americké rodičovské skupiny na facebooku, vůbec jsem netušila, že kromě několika rad a inspirací budu každý den vídat detailně vyfocené šrámy na obličej, po těle, modřiny... V tomhle Američany nechápu. Tohle totiž vůbec k ničemu není. Řešit příčiny? Medikovat? Dělat videonácviky správného chování? Ukazovat alternativy, jak bezpečně vybíjet vztek? Ano, ano, ano. Ale ukazovat míru ublížení ostatním rodičům...postrádám smysl. Časem jsem naznala, že toho vídám až tolik, že jsem tu skupinu přestala sledovat. A ulevilo se mi. 

Ale zpátky k zírání:-) Dnes jsme opět se synem nasbírali několik diváků. Svým způsobem to chápu. Táhne to zrak. Konflikt takzvaně „live“. A přesto říkám, prosím, zkuste příště nezírat. Takový rodič problémového dítka, jako jsem dnes byla já, má co dělat, aby zachoval klid. Protože prudká reakce řetězí další prudkou reakci. Musela jsem zůstat klidná. I když to ve mně vřelo. Po konfliktu jsme pokračovali v cestě domů a ten pán se psem, ten hlavní divák, na mě zíral dál. Do očí a s tichou výčitkou, že jsem nezakročila nějak podle očekávání. Předpokládám, že jsem Kubovi měla dát na zadek..? Zakřičet? Nevím. Můžu se plést a můžu si to vztahovat špatně, ale pochybuju. Tahle zkušenost není první. Když to dojde hodně daleko, lidé se nebojí trousit řeči jako „Já si asi tohodle zlobivého chlapečka vezmu! Tady někdo moc zlobí maminku! Půjdeš se mnou?“ Ta odvaha mluvit cizím lidem do života...notabene do výchovy... to si netroufnu ani mezi svými přáteli či rodinou... Do výchovy se prostě nemá mluvit. Tečka. 

A zase jsem odbočila. Moje dnešní prosba je opravdu jen ta jedna. Zkuste nezírat. Zíráte totiž zpravidla na někoho, kdo je na pokraji sil. 

Ale dnes jsem to ustála. Výchovně, důsledně, klidně. Chválím se za to, protože to vůbec nebylo lehké. Ještě se trochu klepu, ale beru to jako plus. Že můj syn si vzal dnes lekci, a že když jich bude dost, třeba tak tisíc (a to bohužel nežertuju), principy si ukotví. A už to neudělá znovu. 



Žádné komentáře:

Okomentovat