úterý 9. června 2015

RODIČOVSKÁ SKUPINA A OSVĚTA



Jednou z doporučených aktivit psychohygieny pro rodiče autistických dětí je chození na rodičovské skupiny. Nejsem žádný zvláštní introvert, ale taky ani extrovert. Mezi lidmi mluvit dokážu, a přesto mi velmi dlouho takové sezení nešlo pod nos. Svým způsobem mě žádní cizí lidi nezajímali, byť se dalo tušit, že řeší totéž, co my, a že to třeba může pomoct. Možná jsem na to byla líná, možná se mi nechtělo do odhalování soukromí. Už ani sama nevím.

A pak jsem dostala příležitost se přidat ke skupině, ve které pár rodin znám. Jejich děti navštěvují stejnou školku jako Kubík. Startoval nový projekt jistého rodinného centra a já zahodila pohodlí a soukromí domova a rozhodla se to zkusit. Počáteční nervozita všech členů spíš komorní skupiny docela rychle opadla s příjemnou psycholožkou, která sezení vede. Po první návštěvě jsem odcházela strašně odpočatá a nabitá optimismem. Je totiž hrozně úlevné sdílet potíže plynoucí z diagnózy s někým, kdo žije totéž. S mužem to probíráme, ale tohle je jiné. Kamarádi se občas snaží naslouchat, a přece to není takové. Octnout se mezi těmi, kteří ty situace znají a zažívají, je příjemně spiklenecké a člověk přirozeně cítí podporu, i když vlastně navzájem si stejně pomoct nemůžeme. Každý autista je zkrátka jiný a využít rady a tipy jiných rodin může jít jen z velmi malé části. Ale i tak je to fajn. Člověk získá pocit, že na TO není sám. Že mu někdo rozumí. 

A pak je tu pár skutečností, na kterých se shodneme. Nekonečné psychické a fyzické vyčerpání. Naprosto nepopsatelná radost z každého, byť sebemenšího pokroku. Zoufalství při hledání schopných psychologů, psychiatrů, neurologů. Zklamání z reakcí okolí, často i blízkého. Těchto společných jmenovatelů bych vlastně mohla vypsat podstatně víc. Sdílíme totéž. Stejné starosti, ale i stejné sny. Liší se jen v maličkostech. Někdo se v pěti letech touží zbavit u syna plen. Někdo chce pokročit ve vývoji řeči. Další touží po menším počtu afektů. Po tom, že by mohl skončit strach z agresivních výpadů dítěte vůči okolí i sobě. Všichni toužíme a sníme o tom, že se naše děti zařadí do společnosti a budou jednou soběstačné. Že se naučí zvládat ty nekonečné řady sociálních situací, ve kterých jsou teď ztracení. Že si najdou kamarády, lásky. Tohle všechno je pro nás zatím strašně moc daleko a bude to stát mnoho sil nás a hlavně naše děti. A vůbec, ale vůbec není jisté, že tam dojdeme.

V tuto chvíli by to mohlo být depresivní. Co ale depresivní není, a co si z naší skupiny odnáším třeba já, je to, že všichni, jak jsme tam seděli, dřeme jako buldoci, abychom k cíli opravdu dorazili. Věříme v naše děti a dáváme do toho všechno. To určitě dělá i celá řada rodičů dětí zdravých, ale rozdíl je v objemu a rozsahu té práce. V předvídavosti, kterou se musíte naučit, abyste se vyhnuli nekonečnému množství potenciálních krizí a afektů. V obrovské trpělivosti, bez které to absolutně nejde a kterou se musel učit i rozený cholerik, jako jsem třeba já.

Je potřeba si uvědomit, jak skvělé je, že čas od času se aktivity podobného typu objeví. Není jich moc a zpravidla nejsou v místě vašeho bydliště. A tak přišla i k nám do centra televize, aby význam projektu podtrhla. Už mockrát jsem myslela na to, jak podpořit osvětu o autismu, které ani zdaleka není dostatek. A ejhle – dostala jsem příležitost. Tedy upřímně – lépe se nad touto formou osvěty přemýšlí, než koná, ale zpětně to hodnotím velmi pozitivně. Jsem ráda, že jsem trochu pomohla podpořit dobrou věc, co má smysl. Stejně jako práce s našimi velmi speciálními dětmi. 

A jak to dopadlo? (13. minuta....)
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10122978233-udalosti-v-regionech-ostrava/


Žádné komentáře:

Okomentovat