středa 4. května 2016

PŘÁTELSTVÍ ODEŠLO



Je poměrně běžné, že člověk v průběhu života získává a ztrácí kamarády. A je to poměrně dost charakteristické i pro auti-rodiče. Četla jsem jednu smutnou zpověď otce autistického chlapce, který mluvil o ztrátě rodinných i kamarádských vztahů. Že to mnohdy v rodině nefunguje a autismus má na to velký vliv, to už vím i já. I já pociťuju velké změny v rodinných vztazích a procitnutí z iluzí o některých z nich. Jaksi jsem si na to už zvykla. Bylo a je to bolestné, ale je spousta lidí, co tohle prožívají.

Přemýšlím, jestli mi autismus vzal kamarády. A nemyslím si to, respektive doteď jsem si to nemyslela. Je pochopitelné, že se vídáme méně, ale zájem z jejich strany o můj život včetně zájmu o Kubu, o rodinu, ten stále vidím. A přesto jsou lidé, u kterých nad tím momentálně přemýšlím. A tak mi jde hlavou, co to je vlastně za událost - ztratit kamaráda. Jak se to stane. A to, že se mi to asi právě děje.

Když je člověk dospělý, musí se primárně starat o rodinu. Tak to prostě je a obzvlášť v dnešní době prostě nezbývá příliš času na sebe, na kamarády, na volnost. A vzájemné vídání řídne, slábne. Naprosto přirozeně. Ale i když se lidé nevídají, je možné cítit zájem. Občasný telefonát, zpráva, návrh na setkání (i když to není v silách se nakonec potkat), to si asi představuju pod formulací JSEM TU PRO TEBE – JSEM KAMARÁD. Mám kamarády, se kterými už se téměř nevídáme. Už vymizely i pseudo-nutné setkání pro obligátní důvody zvané narozeniny, Vánoce.  Zprávy nepřicházejí, zájem klesnul pod bod mrazu. Nutno dodat, že stagnace z mé strany přichází po řadě marných pokusů něco společně podniknout, zase něco prožívat, sdílet životy a přátelství. 

A teď čí je to vina? Autismu? Že nám dlouho nedovolil vytáhnout paty z domu a kamarády jsme stále zvali jen k nám? Že žijeme velmi jiný život ve srovnání s většinou lidí kolem nás? Nedokážu se v tom zorientovat a chci věřit, že to tak není. Další důvod zatím nenacházím, ale intenzivně cítím, že tomuhle přátelství můžu vykopat hrobeček.

Přátelství odešlo v roce 2016. Z neznámých důvodů.


Žádné komentáře:

Okomentovat