pátek 27. dubna 2018

O BEZPEČÍ


Podvečer. Sedím si na svém místě u jídelního stolu, piju svou tradiční poslední dnešní kávu a užívám si náš krásný výhled z okna do zeleně. Moje rituály. Rituál je něco, co děláme opakovaně, pravidelně, něco, co nám dělá dobře. A nemusíme u toho běhat bosí kolem ohně a zaříkávat bůhvíco. Říkám to proto, že i v dnešní době jsou lidé, kteří rituály vnímají jen tímto způsobem a nechápou, kolik jich vlastně sami můžou mít v běžném životě, v průběhu dne například.

Rituály ukotvují. Rituály přiřazují běžným činnostem výsostný význam, protože jsou pak jistotou, ve které se cítíme dobře. Mám přesný sled aktivit, které dělám každé ráno. Mám přesné postupy v určitých situacích, přesná místa a způsoby konání různých činností. Mám rituály a mám je ráda. Někdy, jednou za dlouhý čas, si je trochu rozbořím. Abych věci dělala třeba i trochu jinak a abych trénovala mozek. Ale většinou se jich držím. Rituály jsou mi zkrátka příjemné. 

Shodou okolností se téma rituálů poslední dobou nějak inspirativně vznáší kolem mě – většinou, když si pouštím různé diskuse, čtu články, když vidím našeho syna v jeho pravidelných rytmech, když se sama při rituálku přistihnu. 

Jedním z typických rysů autismu je právě potřeba rituálů. A také - věci mají jaksi následovat řád, nevymykat se z pravidel. Dělají se určitým způsobem, v určitém sledu, no a hlavně - MUSÍ se dokončit. Nedovolte autíkovi dokončit pravidelnou činnost a uvidíte ten tanec!

Rituály však nepotřebují jen tyto děti. Dělají dobře všem dětem, i těm zdravým. Rituály ruku v ruce s pravidly a řádem dokážou ve výchově zázraky. Dávají jistotu a bezpečí. Dá se na ně spolehnout. Dávají dětem jasné hranice, předchází potížím.

Potud dobře. Jenže když se rozhlédnu kolem sebe, mnoho pevných hranic, pravidel a řádu nevidím. Ani rituálů tam, kde je to potřeba. Pomalu denně potkávám rodiče páchající ve výchově naprosto banální a zbytečné chyby. Bijící do očí. Nejsem žádný génius a už vůbec nejsem dokonalý rodič, ale je zkrátka až moc situací, kdy v duchu převracím oči v sloup a říkám si, proč toho a onoho musím být svědkem. Všechno je až nějak moc rozvolněné, být liberální je poměrně aktuální trend a odráží se bohužel i v přístupu k dětem. Které to ovšem formuje až do dospělosti. 

A pak jsou tu ty naše velmi, velmi speciální děti. A já si říkám, jestli jsou to právě ony, kdo nám to všechno má tak nějak vysvětlit. Že pravidla a řády se hroutí, že je lidé nerespektují, že je nebudují, že o nich vlastně vůbec nic neví. Že nám chybí bezpečí. 

Jestli to tyhle děti všechno vidí a vnímají, jak se asi cítí... kolik bezpečí jim asi schází? Jak se jim v tom „našem světě“ asi tak může žít? A kolik strachu je asi provází? Jsou tohle důvody, proč křičívají, proč si ubližují? Ví to jenom ony. Ale možná je dobré se nad tím zamyslet. Nic se neděje náhodou a autisté jsou velmi empatičtí, vnímaví a citliví. Natolik vnímaví, že tahle teorie možná nemusí být tak úplně mimo. 

Teď mě napadá, že si svůj letošní rok a jeho cíl ještě vylepším. Rok 2018 jako Rok duševní hygieny pro mne a bezpečí pro mého syna. 



Žádné komentáře:

Okomentovat