pondělí 18. srpna 2014

TEĎ UŽ TO BUDE JEN LEPŠÍ



Naše okolí se s diagnózou Kubova autismu vyrovnávalo a vyrovnává po svém. Už jsem zmiňovala, že některým chybí empatie a vlastně vůbec ochota si náš problém připustit. Protože ať se dějou jakékoliv pokroky, autismus nemizí. Je přítomen a vždycky aspoň trochu bude. Fungování rodiny je tím extrémně ovlivněno a věci se řeší a plánují úplně jinak, než je běžné.

Proč na tohle téma? Onehda jsem totiž vyslechla zajímavou teorii o tom, že teď – teď už to bude všechno skvělé a vlastně Kubík jako by ani autista nebyl… Blízký člověk si troufl tvrdit, že rozdíly mezi Kubíkem a zdravými dětmi vlastně už skoro není vidět (kdyby mi nebyla ta PROPAST mezi ním a vrstevníky tak líto, dala bych se možná do smíchu..). A že teď už je to skvělé, Kubík začíná hodně rozvazovat (= takže je přece jasné, že mluvit BUDE)  a my si teď budeme už jen užívat jeho pokroků.. Nutno podotknout, že sebemenší pokrok už dávno prožíváme velmi intenzivně a že nic, co se děje, nemusí zákonitě zůstat ve své podobě. Věci se mění, schopnosti a dovednosti takového autíka přicházejí a odcházejí, někdy zůstanou.

Ano, Jakub dělá pokroky. Jsme na něj velmi pyšní a děláme maximum pro to, aby to tak pokračovalo. Ano, rozvazuje, a ano, vypadá to nadějně. Už porozumí jednoduchým pokynům a občas si dá i něco vysvětlit, a krizová situace se tak obejde bez afektu. Občas ochotně a sám od sebe pomáhá a lépe reaguje na slovo „Počkej“, což byl vždy jeden z největších oříšků. V rámci diagnózy je to ještě opravdu dobré a zatím se nevyskytly ani obvyklé přidružené potíže, jako je epilepsie, agresivita, úzkosti… Tak by se mohlo zdát…co tak moc řeším, že?

Řeším třeba to, že už dva dny je naše dítko rozmrzelé, úplně bez energie a očividně ho něco trápí. Nedokáže nám ale říct co a je víc než těžké to odhadovat. Bolí ho něco? Co já vím.

Řeším, že mě syn někdy doslova odkopává z postele, nechce mě u usínání, fyzicky mě odhání. Nic moc pro milující matku.

Řeším, že v jeho 4,5 letech se kdekoliv venku stále hodně bojím pustit jeho ruku (a že se mi pořád vykrucuje). Nerozumí řadě situací a rizik, bez váhání by vběhnul pod auto, nechal si přivřít ruce v automatických dveřích výtahu nebo něco podobně šíleného.

Řeším v sobě situace, kdy jiné děti jaksi instinktivně vycítí, že Kuba je jiný. A podle toho se i chovají. Třeba utečou ze skluzavky, když se k nim chce přidat.

Řeším, že teď hodně špatně jí. Snahy o mluvu sice stouply, ale zákonitě spadla jiná oblast – je to právě jídlo. Vždy je to něco za něco.

Řeším, co bude. Bude soběstačný? Naučí se mluvit, aby tím stouply jeho šance se v životě leccos naučit? Adaptuje se v našem divokém světě mezi běžnými vrstevníky? V rámci doporučované psychohygieny by se sice problémy měly řešit, až přijdou, těmto myšlenkám se ale málokterý auti-rodič ubrání.

A řeším spoustu jiných věcí. A zároveň mám i řadu důvodů k radosti. Ale nikdo mi nemůže říkat, že teď už je to prostě skvělé. Je to totiž stejně tak skvělé jako často i těžké.


Žádné komentáře:

Okomentovat