čtvrtek 11. ledna 2018

PROMĚNY



Poslední dobou se dívám na syna a říkám si, jak nějak náhle vyrostl. Najednou už opravdu vypadá jako školák. Zmocňuje se ho dětská puberta, používá slova jako PŘECE nebo SAMOZŘEJMĚ (to vzhledem k jejich abstraktnosti ještě pořád nechápu) a připadá mi nějak jiný, zralejší. Mám neurčitý pocit ztráty, který se zároveň prolíná se strachem, protože ono se to pořekadlo „malé děti – malé starosti, velké děti – velké starosti“ začíná naplňovat. 

Škola přináší nové situace a často i potíže, přičemž Kubíkovo vrozené rebelství to nijak neulehčuje. Jeho vytrvalost snažit se nastavit hranice doma nebo ve třídě je neuvěřitelná. Na čele má napsáno, jak moc dobře ví, co je a není správné, ale opakovaně nás jako rodiče i svou učitelku a asistentku testuje, kolik vydržíme a jestli povolíme. Na druhou stranu mám velkou radost z jeho bystrého úsudku, z jeho porozumění, zdatnosti ve školních předmětech i stále se zlepšující sebeobsluhy. Bude mu osm a ty uplynulé měsíce ve škole ho obrovsky posunuly. Najednou je veliký. Najednou „diskutuje“ – když mu o něco jde. 

„Kubo, v kolik hodin dnes uděláme úkoly?“
„V 15:30!“
„Tak Kubíku, je 15:30, jdeme na úkoly.“
Syn se zatváří veledůležitě, jelikož právě montuje nějakou monstr stavbu z lega. „Néé, ještě néé. 15:50!!“
Rezignuju: „Dobře, 15:50. Domluveno?“
„Domluveno.“
15:50 – „Kubíku, už je čas!“
Nejdřív jako že neslyší. Pak šibalský pohled a protahované „Ach joooo. Ještě pět minuuuut!“

To má smůlu. Teď už musí. A on jde. Ví to velmi dobře. 

U stolu začne druhá část divadla – naprosto shodně s otevřením slabikáře Kuba zvedá ruku, mne si nejdřív jedno oko, pak druhé, pak významně zívá. U každé čtené věty prohodí „A to je posledníííí..“ A nakonec přečte všechno a dál běhá jak motorová myška, jakkoliv byl pět minut před tím na pokraji usnutí. 

Musím říct, že moji trpělivost to posouvá za hranice možného. Zároveň se tím uvnitř královsky bavím, jak vynalézavý umí být. 

Celé dny na mě povolává „Maminkooo! Maminkoooo!“ a spolu tak sdílíme prakticky celý čas, kdy není ve škole. Večer mi zazpívá celou Grónskou zem a já velmi rychle zapomínám na scény ve škole, na jeho vzteklý křik, na jeho beraní povahu.

A jak se tak večer rozněžním, tak si najednou uvědomím, jak sama taky stárnu. Najednou mám pocit, že mi někdo přidal deset let. Vnímám jakýsi vnitřní zlom a stále si připomínám, že je nejvyšší čas nasytit i sebe sama. Opravdu se mít ráda a opravdu myslet na sebe. Bojím se jen, že ta cesta k tomu bude ještě dlouhá a obtížná.

Uvidíme. 


Žádné komentáře:

Okomentovat