čtvrtek 28. ledna 2016

ROZUMOVÉ TESTY



S rozumem v koncích. Tak to měla myslím Bridget Jones. A tak jsem to měla já i dnes – se synem na návštěvě u psycholožky. Ale abych začala od začátku...

Náš psychiatr vyžaduje zhodnocení Jakubových rozumových schopností. My potřebujeme dohled klinického psychologa pro případné konzultace a péči o chlapečka. Obojí jsme neměli, ale našli jsme v báječné psycholožce. V pondělí jsme k ní jeli poprvé a na to, že ji Kuba viděl poprvé, byl s ní hned kamarád. Prostě mu sedla. Obstojně pracoval a zvládnul tak třetinu testů. Před návštěvou jsem byla nervózní, nesvá. Ale syn překvapil. A my jsme byli rádi, že jsme našli schopného odborníka. 

Druhé kolo, tedy dnešní, už tak zářné nebylo. Afekt střídal afekt. Odpor k práci dosahoval přímo vesmírných rozměrů. Já ani nevím, jak se nám to podařilo, ale nakonec jsme ho přiměli cosi splnit. Dvě oblasti testů ovšem zůstaly nedokončeny. Tam si už v pondělí vybudoval tak silný odpor, že dnes už to nemělo šanci vůbec. Nechali jsme to být, zůstávají nehodnocené. Vlk (psychiatr) se nažere a koza (Kuba:-) zůstane celá. 

Přežili jsme to. Máme za sebou rozumové testy. Ale psychicky nás to zcela vyždímalo. Jde jen stěží přenést naše hektické sledy uvažování typu: Teď budu mluvit klidně......mluvím klidně, ale je to nanic....zdůrazním verbální pokyn intenzitou hlasu....nic....motivuju....rozbaluju bonbon....funguje...hystericky chválím za každou pidi drobnost...dávám napít, aby měla psycholožka čas nachystat další část...mluvím klidně...povzbuzuju, chválím....uklidňuju vzteky...přemýšlím, co bude, když to prostě nedoděláme...vytahuju další bonbon, dávám pít...přemýšlím, jestli to stihneme; znovu se soustředím...připomínám, že stále pracujeme...motivuju..chválím....v mezičase komunikuju i s psycholožkou...umetám cestu....a tak stále dokola.... Já i můj muž jsme na pokraji zhroucení, a to se píše teprve asi třicátá minuta z devadesáti. Ne, toto je skutečně nepřenosné.

A závěr? Jakub se podle dokončených úseků testu pohybuje v oblasti průměru až podprůměru. Jeho neochota pracovat mu výsledky sráží níž. Vyplašeně se ptám na mentální retardaci. A dostávám uklidňující negativní odpověď. A přitom vím, oba víme, že máme syna chytrého jako opice. Ví to i naše okolí. Je to pořád on, co mě udivuje svou mazaností a bystrým intelektem. Jenže ve světle ordinace klinického psychologa a skóre provedených testů to všechno působí tak nějak hůř. 

Byla jsem k smrti unavená a ze všeho mi bylo opravdu smutno. Přesně v takových chvílích nepokrytě závidím rodičům, kteří s dětmi řeší jen chřipky, angíny a očkování. Kolečko neurologické, psychologické, psychiatrické, oční, genetické a v podstatě i permanentní logopedické občas vnímám tak, že je jen pro otrlé.  Dnes jsem se ale otrle necítila. 

Jsem šťastná, že máme na půl roku pokoj, a vstřebávám tyto náročné dny. Kubík mi hned odpoledne několika způsoby ukázal, jak chytrý skutečně je. Jeho komunikace se zlepšuje, Kuba chrlí spousty slov. Domlouváme se na všem, jakkoli to zní zvláštně, vzhledem k faktu, že ta slova opravdu nejsou nijak extra srozumitelná. Jdeme teď opravdu směrem vzhůru. Ostatně zápis řeším v běžné škole, i když bez jistoty, že po ročním odkladu bude v jeho dovednostech líp. Možná bude muset na praktickou školu, nevíme. Jsme na něj pyšní a víme, že ten průměr nebo podprůměr je průměr nebo podprůměr skupiny všech dětí, ne jen hendikepů. Pak to je výsledek hezký. 

Doufám, že jestli se malý jednou rozmluví (a samozřejmě tomu chci věřit), nečeká nás řada výčitek. Za ty náročné návštěvy v ordinacích. Za ty řady lékařů, odborníků, na které si musel zvykat. Za ty afekty, kterým se možná někdy dá předejít. Za tu hordu práce, co musel všude odvést. Děti s autismem se musí sakra snažit. Je to prostě trochu smutný příběh. A já jsem smutná unavená žena. A tak jdu spát.


Žádné komentáře:

Okomentovat