čtvrtek 23. června 2016

RANNÍ ZÁŽITEK



Dnes ráno jsem se vzepjala k novému výkonu a šla nakoupit do obchodu přes ulici čerstvé rohlíky. Přede mnou stály dvě dívčiny. Černovlasé, prudce moderně učesané stvoření prapodivného vzhledu budící přinejmenším zvláštní dojem. Přistihla jsem se při téhle myšlence a řekla jsem si „Nesuď..“ Ještě před ní stála blondýnka ze sousedního vchodu. Odhaduju jí tak 12 let. Často ji takhle vídám nakupovat pro rodinu. Plný košík. A říkám si, to je hodná holka. 

Paní prodavačka je hrozně milá, dívka jí ale vůbec nepomáhá z košíku vykládat. Paní prodavačka klade otázky, dívka se ani nesnaží byť na jedinou odpovědět. Paní prodavačka si odpovídá sama. Dívka zírá na monitor, jako by čekala nějakou chybu v součtu. Koutky úst má zdá se neodvratně dolů. Snad má peněz tak tak, říkám si. Za další vteřinu dívka suverénně trhá ze svazku tašku, která není zdarma, ale za 1Kč. Paní prodavačka mile dodává (až po akci) „Ano, můžeš si utrhnout....“  Za chvíli v témže sledu „Ano, utrhni si ještě jednu...“  Dívka platí. Stále mlčí. Paní prodavačka jí sama aktivně říká „Tak prosím a ahoj!“ Dívka neodpovídá. S nedůvěrou se stále dívá na monitor a teprve potom se chystá balit věci do tašky. Tempo zoufalé. Za ní fronta deseti lidí. A odchází. Beze slova.

Ne, to dítě není němé, vím to. Ale teda zoufale nevychované. Asi bych se neměla divit, když jsem její matku vidívala vodit ji do školy a mladší sestru do školky s cigárem v puse, totálně otráveným pohledem a promluvila-li, spíš tak jaksi...štěkala. Asi před rokem přivedla na svět třetí dítě. Když mu mohlo být asi tak 9 měsíců, matka seděla na lavičce, holky si hrály a batole se batolilo jen tak v trávě mezi kamínky a psími hovínky.

Já nevím no. Nejsem matka roku. Ale dnes ráno jsem měla chuť tou holkou zatřást a něco jí říct. V tu ránu jsem si připadala stará a trapná. Jenže tohle je pro mě prostě něco nemožného. A tisíc dalších nemožných věcí a lidí člověk vídá denně kolem sebe. Já vlastně nevím, jestli ta Kubíkova autistická skulina, ve které se cítí tak dobře, není někdy bezpečnější. Jisté je, že ho z ní nervu za každou cenu. Protože když se v ní ocitá, je naprosto zřejmé, že to má svůj důvod. A ten se většinou odhalit nedá. A tím pádem ani řešit. Vlastně jsem možná ráda, že má svou únikovou cestu...jakkoli kacířsky to může znít.

A to černovlasé stvoření? Bylo milé, slušné a mluvilo:-)


Žádné komentáře:

Okomentovat