pondělí 27. dubna 2015

NÁVRAT ELÁNU



Mám zvláštní schopnost přenášet si své smutky z jednoho dne do druhého. Aniž bych chtěla. I když je ten další den tisíc důvodů se smát. No – tisíc teda ne, ale pár určitě. Dnes jsem se s tím smutkem zase probudila. 

Na to, jak byl ten smutek tentokrát velký a těžký jak balvan, jsem našla až neuvěřitelně snadnou a typicky ženskou terapii. V ukradeném čase navíc, kdy jsem se dostala domů dřív než jindy, jsem měla výjimečnou možnost se courat po městě, jen tak, volně. Z toho „volně“ tentokrát vyšla nová kabelka. Udělala mi opravdovou radost, takovou, že mě to doslova nakoplo. Musím se až sama sobě smát, ale ta kabelka (mimochodem plná infantilních motýlků) mi vrátila elán. Chuť věci zvládat, ne jen přežívat. No není to komické? Řeším otázky principu rodinného fungování, synovy diagnózy, životních zklamání a pak si koupím kabelku a ten smutek je fuč. A já jako bych dostala nové baterky. Neuvěřitelné.

To nakopnutí se ale hodilo. Ve své původní náladě bych totiž asi hůře zvládala číst zprávu od naší skvělé pražské psycholožky. Byli jsme u ní před pár dny na vyšetření, abychom věděli, jak si Kuba stojí a co dál. Není jednoduché číst v řadě kategorií vývojová úroveň 18 nebo 42 nebo 20 měsíců. Všechno to víme, víme, co zvládá a co ne, a přesto je to v hrubých a nemilosrdných číslech jako rána na solar.  Nemilosrdným faktem je i zjištění, že jeho smíšená řečová vada je skutečně těžká. A že byť se bude teď třeba dva roky vesele integrovat mezi zdravými školkovými dětmi, dost možná se pak vrátí na ZŠ speciální. Protože na tu běžnou by to prostě nebylo a on by byl jen frustrovaný z neúspěchu. Nic z toho zatím nevíme, ale už alespoň tušíme varianty.

Když se ale oprostím od zprávy, kde se to hemží slovy jako „opoždění“, „neschopen“, „náznaky sebezraňování a agresivity“, „potíže“, pak vidím zas jen toho Kubu, jak ho znám. A pak se dá být pozitivní. A snad i šťastný. Protože pak vidím kluka, co za poslední roky skočil doslova míle ve vývoji, i když se narodil jako těžce autistický. Chlapečka, co nás umí šibalsky kontaktovat očima, pohladit ve znamení omluvy, hledat nás, když tam nejsme, stýskat si po nás (jak samozřejmé pro tolik lidí kolem nás...). Vidím Kubíka, jak překonává sám sebe a mluví, i když jen maličko, jak se učí jíst nová jídla, i když se jich bojí. Jak objevuje, že děti jsou prima, jen se s nimi naučit hrát. Vidím pak hodně radosti a hodně povzbuzení. Jen na to nezapomenout.


Žádné komentáře:

Okomentovat