Něco se mění. Ve mně. Po třech a půl letech práce se synem
přichází moment rezignace, jakkoliv je na ni ještě brzy. Přemýšlím nad tím, jak
nemožné je Kubíka motivovat k něčemu smysluplnému. Jak silnou beraní a
valašskou palici má, a že ta mu to v životě hodně znesnadňuje. Každý druhý
týden chodíme k logopedce. Kubík ty lekce téměř celé prokřičí. Křičí
vehementně, vztekle a očividně s účelem nedovolit nám sdělit mu byť jen
dvě slova – jako například „Kubo,
podívej!“ Ne, nebude se dívat, nebude poslouchat a už vůbec nebude mluvit!!
Dostáváme pokyny, co dělat dál, doma, jinak. Zpočátku se snažím. Jenže čas je
nemilosrdný. Respektive je ho málo. Nestačím vyrábět úkoly, nestačím točit
videonácviky, nestačím nad tím přemýšlet, vymýšlet. Kubík bývá odpoledne
unavený, nemívá energii k práci. Anebo si hezky staví z lega a mně je
líto ho přerušit. U takové hry totiž rozvíjí naprosto neuvěřitelnou fantazii. A
tak tu troška, támhle něco a pozítří je logopedie a já se cítím provinile jako
školák, co neudělal domácí úkol.
Nemám sílu. Prostě mi po těch letech nějak došla. Začínám
čím dál více myslet na budoucnost s víceméně nemluvícím autíkem. Spíše se s ní
pomalu smiřuju. Žádnou euforii to sice nespouští, ale taky se nehroutím. Za
sebou mám totiž naprosto harmonický večer. Vrátila jsem se z podvečerní kávičky
s kamarádkou a našla dobře naladěného chlapečka. Vzala jsem ho do sprchy.
Než do ní vlezl, krásně se se mnou mazlil a zazpívali jsme si spolu (skutečně
SPOLU) několik písniček. Uložila jsem ho a poprvé v životě mu zkusila
přečíst pohádku – první kapitolu o Maxipsu Fíkovi. Pokud se mi to nezdálo,
téměř celou dobu poslouchal. Prohlížel si se mnou obrázky a ani mi do toho mého
čtení a povídání nemluvil. Krása!! Sen mnohých auti rodičů! Číst dětem… Po
počítání oveček hezky usnul a já pocítila nutkání své těkavé myšlenky vložit
sem. A třeba tak potěšit tu malou čtenářskou obec, co mám. A jejíž část se ptá –
„Jak se máš? Nepíšeš...?“ Inu nebyl
čas. A nebyla síla. Dějí se i jiné
smutné věci v životě, teď právě i v tom mém, a autismus je vedle
toho...prostě jen náročnější výchova. Nedůležité. Jedeme dál.
Logopedka je přesvědčena, že nás to bude stát pár prořvaných
návštěv a pak to naskočí. Možná ano. Nevím a přestávám to řešit. Samozřejmě
kdyby se mě někdo pozítří zeptal, budu mít nervy. Ale jinak? Kuba teď
nepracuje. Nechce. Umí být i protivka. Na druhou stranu, chová se víc než
srdečně ke mně i k tatínkovi. Vyhledává nás, sám nás přijde pohladit. Jeho
výslovnost se lepší a slovní zásoba očividně rozšiřuje. O víkendu poprvé sám
aktivně použil otázku. A použil ji naprosto funkčně. A tak si říkám – proč nervy
na logopedii? Možná teď dění kolem nás a život sám je pro Kubu jedna velká
logopedie. A je zdatnější, ne že ne. A hlavně, čerpám teď maximální možnou
energii z toho, jaký je. S námi, pro nás. Že cítíme jeho emoce, úplně
kolem něj rezonují a my se z nich radujeme.
Závěr je velmi prostý. A tisíckrát vyslovený. Život je velmi
krátký a jeho konec může číhat kdykoliv a kdekoliv kolem nás. Śkoda, že se mi
to připomíná až s tím, když jeden takový skončí. Ale dobře, že se to připomíná
aspoň teď. Důležité je život prožít, s láskou, v rodině a dobrým
svědomím, že jsem udělala vše, co bylo v MÝCH SILÁCH. A mám-li mít z čeho
radost, tak to stačí. Ať už je budoucnost jakákoliv.
Žádné komentáře:
Okomentovat