neděle 6. listopadu 2016

STRAŠÁK JMÉNEM ŠKOLA



Stále víc si uvědomuju, jak dobře se teď máme. Kuba je už druhým rokem v běžné školce, kde se mu daří hezky. Účastní se společných aktivit, pracuje, má kamarády a dle slov paní učitelky „pochopil, že tento roku už jsou tam potřebnější případy“ a tak se stará o sebe, jak nejlépe dovede a ví, že je potřeba pomáhat jiným, slabším. A já můžu poměrně s klidným srdcem chodit do práce a odpoledne s ním pracovat nebo si hrát.

Ale protože nástup do školy, nebo aspoň zápis, je relativně za dveřmi, začínám mít z toho hlavu. Jednak teda začal kolotoč tradičních a i s nástupem spojených odborných prohlídek. Kolečko psycholog, psychiatr, SPC a tak dál a tak dál. Zajímavé, že navzájem si tyhle elementy nijak nenotují v tom, co je potřeba a kdy. A tak se učím metodou pokus-omyl a sázím na to, že mezi lékaři i pedagogickými odborníky máme ještě ty lepší...a že nás na případnou chybu upozorní...(?). 

Po zkušenostech a komunikaci posledních týdnů jsem se utvrdila v pocitu, že systém naprosto selhává. Jednak v jednoznačnosti pokynů a pravidel, jednak v dostatečné nabídce vzdělávacích variant. A člověk se absolutně nemá kam obrátit pro radu. Pochopila jsem, že náš syn, není-li mentálně retardován, nemůže na jinou školu než běžnou. Pomalé tempo nástupu na praktické nebo speciální škole mu tedy nehrozí. Takže chtě nechtě (a naprosto bez ohledu na vývoj jeho řeči a porozumění) půjde formou integrace do školy běžné. Otázka je, kde najít vhodnou. Optimálně malotřídku, se speciálním pedagogem v čele třídy. A s dobrým asistentem (to je teprve otazník). A nejlépe v současném bydlišti, kvůli logistice. A taky kvůli potenciálním kamarádům a rozvíjení sociálních dovedností. A pak ještě aby to byla škola, která má s integrací zkušenosti. A nebyla do ní hozena před rokem jako spousta jiných. A aby děti nebyly zlé a přijaly ho mezi sebe. 

Probůh, já snad chci druhý odklad...

Jestli tohle všechno skloubíme...a Kuba začne dobře a bude to fungovat...tak se příšerně opiju. Začínám mít totiž pocit, že doteď to byla ještě pohoda... a mé domněnky bohužel potvrzují i slova maminek těch autíků, co už ve škole jsou:-(

Pořád chci ale věřit, že to půjde. Tento víkend začal funkčně používat slovo ZASE. A zase předvedl netušenou pasivní slovní zásobu a tvořil krátké věty, jaké jsme od něj ještě neslyšeli. Kéž by to ještě vydrželo.  


Žádné komentáře:

Okomentovat