úterý 14. listopadu 2017

KDYŽ VÝCHOVA BOLÍ



Dnes příspěvek jako terapie. Blog jako ucho, které teď postrádám. 

Říkávám o sobě, že jsem zlá máma. Jsem ta, která své dítě miluje, ale taky po něm chce ukrutnou spoustu věcí. Od počátku jsem tím auti-výchovným elementem, který určuje směr. Jsem tím, kdo klade nároky, připravuje úkoly, jsem přísná a důsledná.

Myslím, že to všechno dělám nejspíš správně. Říkávají to lidé kolem mě, cítím to i já. A když ne vždycky správně, tak pokaždé ale na maximum svých schopností a vůle. Určovat hranice autíkovi ale není vůbec snadné. Ve spoustě jednoduchých případů to jde, ale občas už hodně pociťuju, jak moc je proti nám to snížené verbální porozumění. Skutečnost, že nevím, jestli mi syn rozumí, když se snažím učit ho orientovat se v nových situacích, když se snažím nastiňovat, co se má a co ne a proč. Zejména pokud jde o sociální nácviky, tedy o něco mnohem složitějšího než je aktuální matematika ve škole a rozklad slov na slabiky.

Moje důslednost mi dnes ukázala, jak moc může výchova bolet. Syn má vždy před usnutím svých deset minut v posteli rozsvíceno na poslední trošku hraní. Přiznám, že jsem mnohokrát mluvila o tom, že „dnes to bude bez světla“, když hodně zlobil a já nevěděla, jak na něj... Tyhle situace vždycky nakonec dopadly jinak a já byla ráda. Kdo by se chtěl hádat před usnutím... 

Dnes bylo skvělé odpoledne, vzájemné, veselé, plné her. Snad právě proto jsem vůbec nepochopila večerní zlobení, proti kterému jsem rázně zakročila. Jako reakce přišel křik a plácnutí. A než jsem se stihla rozmyslet, vylítlo to ze mě. „Dnes to bude bez světla!“ Došlo mi, že pokud nechci být definitivně za toho, kdo vyměkne, budu to muset dodržet.

Na Kubovi bylo vidět, že vyčkává. Po pár vzteklých prásknutích dveřmi jsme jaksi absolvovali večerní hygienu a já skutečně hned zhasnula. Nečekal to tak úplně a po minutě začal fňukat. Klidně jsem mu vysvětlila, proč to nejde (a vevnitř mi to bylo ukrutně líto!!) a znovu odešla. Později ještě jednou volal. Šla jsem tam a vzala si ho na klín.

„Co mi chceš říct, Kubíku?“
„Promiň. Já už nebudu bouchat maminku!“

Takhle jednoduché to bylo. Rozuměl mi, všechny ty moje sociální lekce nebyly marné. Dnes jsem mu ani nemusela napovídat a bylo to tam. V přesnou chvíli, přesná slova. Jsem na něj pyšná a měla bych to slavit jako velký úspěch. Zároveň věřím tomu, že dnešek si zapamatuje. Že se to vážně může stát, že vážně zhasnu. Snad by se dalo říct, že jsme „zabodovali“ oba.

Zatím mě to ale jenom hodně bolí.






Žádné komentáře:

Okomentovat