neděle 18. března 2018

KOMUNIKAČNÍ PARADOXY


Včera jsem se dočetla, že jedna zahraniční studie snad odhalila příčinu autismu. Snad prý existuje gen, který působí, že v mozku vzniká nadměrné množství spojů mezi neurony – synapsí. A právě ten nadbytek prý může za to, že neurony mezi sebou špatně komunikují. Dítě s autismem pak proto čelí obtížím v procesu učení, chápání, komunikace. Tolik zkratka článku, který jako laik asi lépe přetlumočit nedokážu. Vědci se vyslovili i v tom smyslu, že by mohli pomoci osobám s autismem, pokud se toto prokáže jako skutečná příčina. Zatím proběhl průzkum pouze u myší. 

Pro člověka, který má jako já doma dítě s PAS, je tohle poměrně zajímavé a dá se tomu věřit. Čím víc náš syn roste, tím zjevnější jsou rozdíly v jeho přednostech i nedostatcích ve srovnání s běžnou populací stejného věku. A zjevné jsou právě i paradoxy v komunikaci. 

Máme mnohokrát ověřeno, že náš syn rozumí řekněme 95% informací, které mu podáváme. Ne vrozeně, dříve nerozuměl prakticky vůbec, až na krátké heslovité informace. Vývojem se dostal až k těm 95% (to je můj troufalý odhad).  Člověk by čekal, že v souladu s porozuměním poskočí i řeč. Teď mi nejde o výslovnost ani třeba o skloňování. Spíše mluvím o formulaci, tvoření vět, reakce delší než dvě tři slova. Tam se to ale tolik neposunulo.  Chápe téměř všechno, ale reaguje echolalicky nebo krátce a řekněme i trochu nejasně. A přitom i toto je otázkou určitého naposlouchání. Třeba teď syn používá slova, o kterých bych netušila, že je zná. Zná je ale proto, že je celých osm let slýchal od nás. Umí je navíc správně použít. Proč to tedy nefunguje i u slovních spojení, u vět, u gramatické stavby?

Dostaneme-li se ke složitější situaci OTÁZKA-ODPOVĚĎ, přichází ještě větší potíž. Velmi často se stává, že syn místo odpovědi mlčí. Je to neklamnou známkou dvou možných variant: a) nerozumí otázce nebo b)neví, jaká odpověď je vhodná (nedokáže to vyhodnotit, obzvláště jde-li o otázku, která je nenaplánovaná, neočekávaná, notabene třeba ještě od cizího člověka). Funkční komunikace tak dostává vážné trhliny, pokud nejde o běžnou otázku typu „Chceš svačinu?“ „Chceš čůrat?“ a podobně. 

Další úroveň obtížnosti chápání a komunikace představuje telefonování. Tam je mnoho autistů velmi nejistých a bezradných. Proč? Dopředu nevíte, na co se vás dotyčný na druhé straně zeptá. Zároveň nemáte čas na zdlouhavé promýšlení odpovědi, protože ta se očekává poměrně okamžitě. Vybavuju si synka, jak telefonuje s tatínkem, který je třeba pracovně pryč. Předem mu připomenu, že by mohl tatínkovi říct třeba to, že má nový zubní kartáček.

Vytáčíme číslo. Kuba sedí s telefonem na uchu, usmívá se a čeká. Z druhé strany se ozve pozdrav a syn váhá. Gestikuluju a povzbuzuju k reakci. Vyloudí ze sebe tedy ahoj. Pak si vzpomene na můj nápad, zadrmolí něco svým jazykem, na konci čehož řekne slušně „zubní kartáček“. Můj muž buď dopředu ví ode mne, nebo dedukuje. Podle toho to trvá dlouho či krátce. Jakmile dojde k vzájemnému pochopení ohledně zubního kartáčku, syn si začne broukat. Dostane očividně další otázky, ale to už si zpívá, prohlíží hračky anebo ještě lépe telefon, který dá od ucha a intenzivně ho zkoumá. Občas taky volí echolalickou odpověď, kdy zopakuje poslední slovo v otázce. V tu chvíli zasahuju a říkám, ať tátovi popřeje dobrou noc. Vzpamatuje se, řekne do sluchátka dobrou noc, pak přidá tak čau tak čau a telefon radostně pokládá. 

Pozitivní jsou na tom dvě skutečnosti. Že se ti dva alespoň krátce slyší a taky fakt, že se asi prozatím nemusíme bát, že by si syn přál mobil a chtěl s ním třeba i chodit do školy:-)

Ta teorie s neurony mě ale zaujala. Můj muž na to reagoval přáním, že by si fakt přál tomu trochu víc rozumět. Té lékařské stránce. K tomu se přidávám. Člověk sice neví, zda by mu to nějak pomohlo, ale protože je někdy hrozně těžké odhalit mechanismy, jakými syn chápe a uvažuje, byla by to určitá naděje, že by bylo třeba snazší volit cesty, jak řešit anebo úplně eliminovat potíže v komunikaci, alespoň tedy některé. A to nemluvím o výuce ve škole, která je v první třídě ještě do velké míry brnkačka, ale co potom dál...

Nicméně považuju za úspěch, že i bez těchto znalostí, jen na základě chápání autismu jako celku, jsme schopni přinášet efektivní řešení a synovi v komunikaci pomáhat. To je pro nás jako pro rodiče určitá úleva. I když narážíme na spoustu překážek, nějak to jde. Střídavě úspěšně a střídavě ztuha. Buďme rádi i za to. 


Žádné komentáře:

Okomentovat