Když jsme se začínali učit tomu
všemu, co terapie pro autistu obnáší, byli jsme totálně zaplavení informacemi.
I bez všech těch knih, co máme dneska, bez zdrojů na internetu, bez znalosti zkušeností
ostatních auti-rodičů jsme měli pocit, že nevíme, co dřív a jak na to. Teď ten
pocit, že nevím, co dřív, mám taky. Na druhou stranu už dokážu rozlišit, co je
přednější, na co se zaměřit a hlavně, že je potřeba dítě nepřetížit.
Mezi prvními radami byla jedna
univerzální – VIZUALIZUJTE. Jenže co to vlastně znamená? Postupně jsme se učili
pracovat s piktogramy, Kuba najížděl na obrázkovou komunikaci VOKS,
ale pořád jsme tak úplně nechápali a nedokázali využít sílu obrázků. Jak byl
ale postupně zdatnější a zdatnější, otevíraly se nám větší možnosti, jak
obrázky využít pro vysvětlení věcí, které verbálně neměl šanci pochopit. Když
dokázal složit větný proužek složený z piktogramu JÁ CHCI + danou věc,
začali jsme větu používat taky. Začali jsme podmiňovat odměny – třeba jsme
poskládali piktogram UKLIDIT POKOJ a za něj dali piktogram ČOKOLÁDA. Jeden by
nevěřil, jak rychle dítě tento princip pochopí! Nebo jsme mu tímto způsobem
ukázali, kam jdeme. Nafotili jsme jeho oblíbená místa a dokázali mu říct, kam
zrovna míříme. Bylo to velké ulehčení, protože na trase k danému místu
jsou obvykle další oblíbené zastávky, které bychom normálně bez afektu minout
nemohli. Takhle jsme mu neustále venku připomínali, kam míříme, a kupodivu jsme
tam došli přímo. Jaká úleva! O několik válení po zemi míň!:-)
A šlo to dál. Když jsme se loni
přestěhovali do nového bytu, začali jsme jezdit výtahem. První týdny byl
problém oblíbený výtah opustit. Zpravidla jsem ho ven táhla, a pokud jsme
potkávali sousedy, nebylo to zrovna nic moc. A tak jsem udělala dva speciální
obrázkové postupy složené z fotek a piktogramů – jeden pro jízdu nahoru a
jeden pro jízdu dolů. Přivoláme výtah-ve výtahu zmáčkneme nulu-už nic nemačkáme
(červené křížky pro zákaz fungují výborně)-vystupujeme. Světe div se, začal se
jimi řídit. Natolik si je oblíbil, že jsme je mnohokrát museli vzít i do třídy
ve školce. Rozlišoval, který je který, a při odchodu z domu je vyžadoval.
Bez toho nešlo odejít. Ale pomohlo to! Časem ho ta „mánie“ přešla a teď už je
to s používáním výtahu relativně v normě, i když občas teda se ještě
zasekne. Kuba, ne výtah:-)
Poslední dny jsem zase jak Alenka
v říši divů. Zase si totiž potvrzujeme, nakolik jsou obrázky
pochopitelnější než slova. Začínáme s procesními schématy. Chceme, aby byl
samostatný, aby sebeobsluhu zvládal bez potíží a asistence. A tak jsme si po
pár týdnech, co konečně začal čůrat na WC a zbavil se přes den plen, troufli na
první dvě schémata. Vyrobila jsem jedno na záchod – obrázek po obrázku, jak tam
postupovat, a jedno do koupelny na mytí rukou. Neuvěřitelně to funguje. Dříve
vyžadoval absolutní asistenci. Dnes, po necelém týdnu se schématy, už na
záchodě sám vyskočí na stupínek, svlékne kalhoty a slipečky, posadí se, vyčůrá,
oblékne se, spláchne. V koupelně si frajersky vyhrne rukávy, namočí ruce, dá mýdlo,
namydlí, spláchne. S utíráním je to těžší, ale celkově je to posun
mílovými kroky. Obrázky ho očividně fascinují, kouká na ně, řídí se jimi. Mají
velkou moc. A my v nich máme velké zastání. Takže je to pravda –
VIZUALIZACE přináší velkou pomoc.
Druhá ze dvou zásadních rad byla
o MOTIVACI. Autista potřebuje motivaci, aby leccos udělal. Aby pracoval (=dělal
speciální strukturované úkoly). Aby spolupracoval s rodiči, dělal společné
činnosti. Chcete-li autistu něčemu naučit, motivujte. Pak dítko překračuje své
hranice a dějou se věci! A je to pravda. Zpočátku to bylo o tom – uděláme úkolky,
dostaneš křupky. Teď je to o tom – uklidíš si pokoj a půjdeš do vany (Kubík je vodní
živel). Anebo to funguje i obráceně – pokud něco nechce, brání se tomu. A aby
se ubránil, používá i zoufalé zbraně – například pokusy mluvit! Uvedu příklad.
Moje kadeřnice ho chodí stříhat k nám domů. Po několika pokusech, kdy jsme
ho v saloně naháněly za urputného řevu, jsme to vzdaly a ochotná kamarádka
se jednou za čas staví a jeho vlásky mu zkrátí u nás. Vzteká se méně nebo více,
ale hlavně, už se asi dvakrát stalo, že když jsme ho posadili a on ji viděl
blížit se s nůžkama, začal vykřikovat spoustu slabik a jejich kombinací,
které jsme od něj nikdy neslyšeli. Jakoby se tím svým „jazykem“ snažil říct, ať
mu dá pokoj:-) Dělali jsme si legraci, že musí chodit častěji, že ho
rozmluvíme. A další důkaz je jen pár dní starý. Kubík je od minulého týdne
marod a já teď díky němu taky. Ale co se nestalo – první den začal
devětatřicítkama horečkama, takže byl malátný, přímo hořel a taktak držel oči
otevřené. Chystala jsem mu Nurofen, ať už může jít spát a lék v klidu působit.
Podíval se, co nesu, pochopil a naprosto rezolutně i s vrtěním hlavy na mě
spustil „Ne ne ne ne ne!“ Druhý den se opakovalo totéž. Pak rezignoval a už se
to nestalo, ale ta reakce prostě nebyla náhodná. Někde to v něm je.
Dokonce naší terapeutce jednou řekl zřetelné AHOJ. Když mi to řekla, měla jsem
chuť jít okamžitě na panáka. Údajně třídu překvapila svou návštěvou v tělocvičně,
Kubu pozdravila a ten se zřejmě zapomněl, že vlastně nemluví, a docela normálně
jí odpověděl!
To jsou věci. Těším se, že se zas
někdy zapomene:-)
Žádné komentáře:
Okomentovat