sobota 26. září 2015

JAK DÁL??



Člověk někdy vůbec neví, jak dál. Všechno je marné, nic nedává smysl. Už třetí měsíc je naše dítě převážně nesnesitelné nebo minimálně náladové a hysterické. Už s mužem pomalu nemůžeme. Nic nefunguje. Po dobrém, po zlém, nic. Někdy mám pocit, že všichni autisti jsou tvárnější než náš Jakub. Že s každým se dá pracovat, motivovat, alespoň trochu jít dopředu. 

My teď stepujeme na místě. Jsme už unavení z neustálého křiku. Bezmoc pohnout s tím vším nás dohání. Nejenže se na Kubovu stagnaci dívám, ještě s tím nemůžu absolutně nic udělat. Nechce povídat, ani podle logopedie, ani jen tak. Nechce malovat, nechce skládat logické hračky, nechce si konstruktivně hrát. Nechce se učit a rozhodně nechce dělat NIC, co si sám nevybere. 

A tak přežíváme. Stále dál stejně mizerně. Nad vodou nás drží občasné signály Kubova lepšího chování. Jsou to jen velmi vzácné okamžiky, ale jsou. Někdy chvilku funkčně komunikuje. Někdy si venku hraje funkčně a vzájemně s dětmi. Někdy hezky jí. Někdy usne dřív než po hodině po dvou. 

Je toho strašně málo a bylo by potřeba víc. Někdy mi připadá, že se to v něm láme. Jestli teda bude s námi nebo ne. Jestli si pofrčí na autismu nebo se konečně rozhodně, že zkusí překročit své hranice ještě víc než doteď. Vím, že už ušel obrovský kus cesty, pořád to vím. Ale taky vím, že jestli se teď pořádně nerozběhne, už to bude jen těžší. Nejpružnější roky uplynou, dostane se někam, kde už se těžko posouvá dál. 

Dávno jsem si přestala malovat, že se naše dítě najednou probudí, praskne kolem sebe nějakou neviditelnou skořápku, otevře pusu a začne plynule mluvit. Není to jeho případ a moje skeptické já už se chystá na to, že budeme těmi rodiči, kteří mají doma autistu neverbálního. Ještě pořád mě z té představy mrazí, ale mám pocit, že už hrajeme o čas a ten že nemluví v náš prospěch. 

Je toho hodně, s čím se poslední dobou srovnávám. Odpověděla jsem si na několik zásadních životních otázek jinak, než jak jsem si původně přála. Blízká budoucnost zřejmě přinese ztrátu v rodině. Pořád ještě ale chci věřit, že to může být lepší. Nechci se topit v depresích ještě před čtyřicítkou. Nechci přežívat, chci žít. 

MUSÍ to být lepší. 




Žádné komentáře:

Okomentovat