neděle 28. února 2016

PŘEŽÍVÁME REGRES



Nejzáludnější a nejzákeřnější projev diagnózy dětský autismus zní: Regres přichází kdykoliv, bez varování, nečekaně. 

A tak ho tu máme. Ten regres. Včera nám autismus vyměnil syna za jakéhosi mimozemšťana za sklem. Křičel, byl hysterický a absolutně netečný. Nezvládal základní věci. Nechtěl jít na záchod, mýt si zuby, pít, nic. Slunečný sobotní den se proměnil v trápení. Snažili jsme se ho po týdnu nemoci rozptýlit návštěvou babičky a dědy. Návštěva byla celkem obstojná, Kuba tolik nešílel, ale ani nekomunikoval. Babi a dědu zato pravděpodobně dokázal opět překvapit. Myslím, že jsou z toho ještě teď divní.

Po návratu domů jsem měla ten nerozum, že jsem mu chtěla ostříhat nehty na nohou. Nemá to rád, ale vždy to nějak zvládneme. Tentokrát jsme to nezvládli. Zato jsem dostala parádní facku a z Kubíkova křiku mi mohly prasknout bubínky. A sousedům určitě taky. 

Je velmi bolestné i pro vás jako pro rodiče, když děláte běžnou věc, a hlavně nutnou, ale vaše dítě to BOLÍ. Když češeme vlasy, musíme počítat jen do 10 a pak přestat česat. Nehty se stříhají za částečného křiku a částečné rezignace, kdy nožka konečně povolí. Vlasy se stříhají za křikudomorkukostí. V pevném objetí nás obou a pevných nervech naší kadeřnice, která zpravidla odchází dostříhaná na prstech. Občas je problém jít po ránu na záchod. Poslední dobou je i čištění zubů k vzteku. Jídlem synka často prostě obtěžujeme. A to nemluvím o nějakých pokusech ho přimět ochutnat nové věci. Jsou stejně většinou neúspěšné. 

Včera jsem se z toho všeho skutečně zhroutila. S vidinou, že všechno bude už vždycky jenom těžké, jsem usnula. Synkův ranní výraz ve tváři mě nijak nepřesvědčil o opaku. 

Ale přesto jsem se zvedla. Protože mám vedle sebe muže, který to nevzdal a i přes zjevný regres dál šířil dobrou náladu a pozitivismus. Včera si u mě teda ani neškrtnul, bylo to moc čerstvé. Dnes to ale začalo zabírat. Nevím, kde se to v něm vzalo. Dnes dokázal rozesmát i synka a nakonec i mě. Věci byly najednou veselejší a Kubík začal reagovat lépe.

A pak jsme si troufli. Jeli jsme společně do IKEA, což se v časech regresu může jevit jako čiré bláznovství. Muž běhal mezi regály a vybíral, já hlídala synka. Prostě jsem mu byla nablízku a zůstala jsem klidná. A on se nám opravdu odměnil. Snad že jsme ho vzali na výlet, snad že jsme na něj dnes nijak netlačili, prostě tam byl hodný. Po návratu snad i více komunikoval. 

Možná to nebude tak zlé. Možná se to zvedne dřív a regres nebude příliš trvat. Běh událostí mi každopádně znovu připomenul, že i když přijde, je důležité se z toho hned nesypat. Já měla štěstí, že to za mě zvládnul muž. Dítě je, ať chcete nebo nechcete, na vás napojené a vaše vnitřní nepohoda je pak i jeho nepohoda. Tlouct do hlavy si tu musím a připomínat. Ale jsem jenom člověk a chci se na to dívat tak, že včera vyplavené potoky slz mi zase někde uvolnily přetlak a mně se půjde dál lehčeji.




Žádné komentáře:

Okomentovat