neděle 7. února 2016

ZPÁTKY V AUTISMU



Tak jsem si tu minule lebedila, jak už nemyslím na ten autismus. A jak to tak bývá, hned druhý den mě klepl přes prsty. Tedy autismus. Kuba mi rovnou vyšil několik pohlavků. Ani jsem nevěděla proč. Prostě vstanul a všechno bylo špatně. A já po něm navíc chtěla, aby šel po ránu čurat. No. Tak jsem to chytla.

Hned další den si ten svůj auti mód podpořil malým zraněným. Přes noc se počural a vzniklá opruzenina na noze ho celou sobotu mravně dráždila. Hned potom si spálil ret o koberec. Prostě při pádu zapomněl ruce za zády. Buďme rádi, taky to mohlo dopadnout hůř.

A tohle stačí. Divná nálada, nějaká ta bolístka. A hned je všechno jinak. Ani pracovat nechce. Vzteká se, ječí, nechce nám rozumět. Zase se nám trochu ztrácí.

Dnes jsme navíc absolvovali rozhovor na téma autismus – srovnávání se s diagnózou. Čistě ze studijních účelů. A tak je tu autismus zpátky a na plné pecky. Ale k něčemu to bylo. Když člověk hodnotí všechno zpětně od sdělení diagnózy, probírá se svými pocity bývalými i současnými...chtě nechtě trochu zabilancuje. A ten výsledek, jak ho cítím já, se mi líbí. Ušli jsme za ty bezmála čtyři roky velmi dlouhou a složitou cestu. A ta složitost určitě ještě ani zdaleka nekončí. Ale cítím, že jsme udělali vždy to nejlepší, co jsme uměli. Že jsme dělali, co jsme mohli a víc to nešlo. Já i můj muž.

To vědomí mě hrozně uklidňuje. Že nemusím litovat, vinit se, zpytovat svědomí. Se svou snahou a prací na tom všem už jsme nemohli dál nebo víc.

A je mi trochu líto, že jeho dobré období zase slábne. Už ale zase vím, že znovu přijde. A že odvrátit ho od toho slabšího období stejně nemůžu. Stejně jako mu nemůžu stát věčně za zadkem a zabránit každému karambolu. Takže si beru oddychový čas. Vědomě, dobrovolně. Teď mi půjde o to přežít ten jeden z mnoha pádů, vyhnout se co nejvíc afektům, nehádat se. Prostě jen vedle sebe existovat s láskou a v klidu. A nemůžu říct, že jen to „existování s láskou a v klidu“ je vždycky jednoduché zařídit. Srovnám si, co dalšího ho chci naučit, jaké úkoly vyrobit. 

A pak přijde ten čas a on na tom bude líp a zase to všechno spustíme. Budeme pracovat, komunikovat a mít uši otevřené. Protože je to prostě trošku pomalejší chlapeček, co jen potřebuje trochu víc pomoci v našem světě. Tak jako teď, ve svém auti-zmatku, jen potřebuje bezpečí – klid a lásku. Mám velkou radost a cítím úlevu, že už to všechno dokážu docela dobře dešifrovat. Ale že k tomu vedla cesta!


Žádné komentáře:

Okomentovat