sobota 29. září 2018

VTIPÁLEK


S naším synkem byla vždycky sranda. Poslední dobou mě ale fakt baví. Je to nějak tím, jak dozrává, jak se z něj stává takový typický kluk – sígr. Jak napodobuje všechno, co vidí, a ještě má ten šestý smysl vyhodnotit, co z toho všeho je anebo není košer a u čeho je dobré se podívat, jestli to rodiče vidí... Od typického bublání brčkem do džusu přes skákání přes všechny zídky, keře a zábradlí, až k tomu, kdy se mi pokouší ujet výtahem a já to se štěstím stihnu. Říkám mu „Tys mi chtěl ujet!“ A on se zároveň vzteká, že to nestihl, a zároveň směje, jak mu to skoro vyšlo a jak báječný nápad to byl.
 
Už to prostě není vyplašený prvňáček - je z něj druhák a vtípky odpovídají věku. I jeho asistentka se docela baví, když na ni znovu a znovu zkouší, co vydrží. Vevnitř se baví a navenek je stále ta správná důsledná a pevná paní učitelka. Smekám, jelikož tuším, co to stojí síly:-)

Doma kompenzuje morálku, kterou musí držet teď už dokonce do jedné odpolední, a vyvádí neuvěřitelné ptákoviny. Má takové sklony blbnout, že se to dá těžko korigovat i u domácích úkolů. Zrovna před nedávnem sedíme vedle sebe, Kuba má číst. Já mu neustále přitahuju roztěkanou pozornost k čítance, on kmitá očima všude, jen ne do textu. Najednou se na mě podívá a vlepí mi pusu na líčko. Nevydržím to a začnu se smát, načež pan líbálek vyčíhne příležitost k úniku a pokouší se o repete, přičemž se chechtá jak pominutý. Je vtipný, občas mi líbá při chůzi ruce (zbývá jen nasadit krajkové rukavičky) a když je hodně rozněžnělý, je schopen líbat i své milované hodinky:-)

A tak pan líbálek doma řádí, skáče a není výjimkou, že se svlékne do naha, běhá po gauči a výská radostí. Je jak puštěný ze řetězu a zastavit ho tak docela nejde. Většinou můžu maximálně stanovit konec akce, dopřát mu deset minut a pak se v přesně určený čas prostě znovu obleče. Podobně blázní, když má jít do pyžama. Poskakuje a točí se a tancuje a hrozně se u toho směje. Koukám na něj a říkám si, že mu nějak porostlo bříško. A že vůbec tak nějak „zmohutněl“ (dá-li se v jeho rachitickém případě vůbec takové slovo použít). 

Automaticky mě napadá, že to je tou stravou ve školní jídelně. A pak mi dochází, že v tomto ohledu se mu daří své rodiče opravdu královsky přečůrat. Je to vlastně jeden z jeho nejlepších vtípků.

Celou první třídu na obědy nechodil. Adaptace byla náročná a vzhledem k jeho specifickému vztahu k jídlu a velmi omezenému rejstříku jsme mu nechtěli naložit všechno naráz. Mysleli jsme na to, jak děti v jídelně hučí a křičí. Jak cinkají příbory a sklenice, jak všude proudí skupiny lidí, jak se ve vzduchu míchají různé vůně a páry. Mysleli jsme jednoznačně na smyslové přetížení a s obrovskou nejistotou a obavou jsme mu zařídili čip a obědy na měsíc září. Metodou střelby od boku jsme mu navybírali různá jídla a čekali.

Výsledek? Kubík jí prakticky všechny polévky, všechny přílohy a občas sní i kousek masa. Snědl též bramborový guláš a rizoto, u nichž bych dala ruku do ohně za to, že to nebude, jelikož jde o jídla tzv. NAMÍCHANÁ. Hm. Omyl. Hluk údajně taky vůbec neřeší, prostě tam funguje, jak má. Doma si už měsíc hraje na jídelnu, kreslí ji a donekonečna kouká na fotku, kterou jsme v rámci příprav a vizualizace vytiskli. Jídelna na fotce. Jídelna na mazací tabulce. Jídelna na papíře – 100x a stále stejně. Jídelna u nás v kuchyni, kde etiketami označil skříňky jako výdejny jídla 1 nebo 2, našel si podnos a ochotně ho používá. On tu jídelnu MILUJE! A já se přistihla v situaci, kdy jsem mu vyhrožovala, že když nebude slušně jíst i doma u stolu, nebude do jídelny chodit. Synáček se zatvářil ublíženě a jen snaživě pípnul „Jídelna!“

„Ok. Tak jez hezky a můžeš chodit do jídelny.“ 

A tví rodiče můžou ještě někdy přemýšlet o tom, jak si myslí, že ví, co přijde:-) 


Žádné komentáře:

Okomentovat