středa 8. října 2014

NESCHOPNOST LŽI



Díky práci si zase rozšiřuju obzory.  Po dlouhé době se učím něco nového (pominu-li svoje sebevzdělávání v problematice PAS) a jelikož pracuju v mateřské školce, dostávám možnosti zajímavého srovnání běžných dětí a těch autistických. Neříkám hendikepovaných, ale autistických, protože v tomto případě je to jejich specifikum.

Nedávno jsem totiž četla knihu psanou z pohledu autistky. Taková Temple Grandinová z jiné perspektivy. V některých věcech jsem viděla paralelu s naším životem s Kubíkem, v jiných méně. Ale jednu pasáž bych vyloženě podepsala. Rozdíl mezi ní a dětmi běžnými totiž hrdinka vidí mimo jiné v tom, že NENÍ SCHOPNA LŽI. A v tu chvíli mi úplně došel ten rozdíl mezi Kubou a dětmi, se kterými pracuju.

Děti ve školce jsou mazané. Když chtějí. Hodné, roztomilé a šikovné taky, ale i mazané. Typické „malé lži“ začínají od tvrzení „Mně bolí bříško“ ve chvíli, kdy jim nějaké jídlo nechutná a chtějí se ho zbavit. Je toho víc, a byť to jsou drobnosti, je z nich pro mě zřejmé, že si prostě umí vymýšlet, aby dosáhly svého. Vypočítavě a chytře.

Když Kubík „mazaně zlobí“ a záměrně na mě zkouší něco, o čem ví, že je zakázáno, mám smíšené pocity. Zlobí mě to zlobení a zároveň mě těší, že je ho schopen. Že mu naštěstí chybí ten mentální hendikep. Ale vím jistě, že lži skutečně schopen není. Sice nemluví, ale veškeré jeho chování svědčí o přímočarosti jemu vlastní. Nehraje na mě divadlo. Chová se prostě tak, jak myslí. Tak třeba teď má období poměrně značného odmítání babičky. Těžko říct proč. Ale odmítá ji. A nedělá na ni cukrbliky, aby od ní dostal své milované Kinder vajíčko. Dá najevo, že ho chce, tak "ho babi naval“, ale tím to končí. Vřelost a láska se nekoná. Tohle je poměrně smutný příklad, ale je pravdivý. Pro mě to svědčí o určité bezelstnosti. A taky o tom, že když mi lidé říkají, jak hodného chlapečka mám (je-li zrovna v tu chvíli roztomilost sama a třeba i o hendikepu nevědí), že mají pravdu. Opravdu je to hodné dítě.

Děti ve školce jsou báječné. A přesto mívám někdy pocit, že ve srovnání s nimi mám doma hotového andílka. Paradox, co?:-)


Žádné komentáře:

Okomentovat