úterý 17. ledna 2017

PŘEDMĚTY



Na dětech s autismem je někdy sympatické, jak si hrají a co je zajímá. Zatímco někdy šílím z divných stereotypií, mnohem častěji si uvědomuju a jsem ráda, že Kubovi stačí v podstatě málo. 

S legem Duplo, které dostal poprvé snad ve dvou letech, si hraje dodnes. Teď už má asi o milion více dílků a naučil se pracovat i s klasickým malým legem. Jeho fantazie a kreativita nebere konce a to se mi na tom moc líbí. Lego je prostě super. Naše modely jsou málokdy tradiční, ty z návodů. Mnohem častěji uvidíte multifunkční vozítka, nápadité stavby nebo třeba koupelnu s vanou (na tento jeho výkon jsem stále ještě velmi pyšná, myslel totiž i na odtok vody...).

Auta a vlaky nikdy nezevšední. Pohádky čteme víceméně stejné stále dokola a s balóny je poslední dobou taky hodně legrace.

Zajímavější jsou ovšem předměty. Třeba taková karimatka, to je zázrak. Vytvořte z ní tunel, posílejte jím balónky a Kuba vás bude milovat. Bez přestání celé odpoledne. Nebo pásek od županu. S tím se tady dějí hotové krasojízdy. 

Odmala byla jeho rájem taky kuchyň. Veškeré náčiní ho fascinuje, a když to jen trochu jde, rád mi pomáhá. Včera jsme přinesli novou plastovou naběračku a taky...jak se tomu říká...šlehací metličku. Ani jedno jsme nesměli hned uklidit. O lásce k hrncům ani nemluvím. Když je u babičky, k její velké radosti zpravidla kramaří právě u hrnců a všechny je vytahá. Ale ta radost!

Mlýnky na maso. Hotová fascinace! Dlouhou dobu to byl taky kávovar. Vařili jsme hodně kávy. Museli jsme. Do detailů vymazlil i zvuky imitující chod stroje. Nově jede odšťavovač. Dnes na něj tak urputně mrkal (a střídavě na mě), že jsem k jeho radosti dělala pomerančový džus. Který nepil. Ovšem pak mi celý stroj po očištění a umytí s radostí složil. Technik. 

Jelikož jeho horečka pokračovala záhy šíleným zvracením, dokázal kromě svého rukávu a zad mého muže řádně znectít koberec v dětském pokoji. Ale opravdu řádně. Tímto nás přiměl urychlit rozhodnutí o případném novém koberci a starý jsme tak poslali na pravdu boží. Včera jsme domů dopravili nový. Nedokážete si představit tu radost! Adekvátně tomu se holčičky radují z nové Barbie a kluci zas z pistole Nerf. U nás takovou vášeň vzbudil koberec. Neuvěřitelné.

Další nová vášeň má název zrcátko. Logopedický nácvik hlásky „š“ a „č“ totiž může posílit vlastnictví svého zrcátka, do kterého špulí pusinu jen majitel:-) A tak jsme koupili zrcátko, napsali na něj Kuba a tenhleten Kuba se ho vážně nemůže nabažit. A o „š“ se fakt pokoušel.

Možná tohle všechno jsou prostě radosti dítěte o pár let mladšího. Dítěte, které objevuje svět a zajímá ho zpravidla všechno. Možná to jen připomíná opoždění úměrné synově diagnóze. Co já vím.

Líbí se mi jeho nadšení. Líbí se mi jeho kreativita. A ano, líbí se mi i jeho odlišnost.

Je skvělý.


Žádné komentáře:

Okomentovat