pátek 2. ledna 2015

AMOK



Prásk. Zatmělo se mi před očima. A pak už jsem to nezvládla a rozbrečela se jako dítě.

Nikdy se nestalo, že by se u Kuby projevovala agresivita. Bylo mi řečeno, že to nebývá jen autismem, ale taky, pokud se má agrese vyskytnout, mnohdy souvisí s nižším intelektem. Ten náš syn do vínku naštěstí nedostal, a přesto mívám strach. Protože autismus může být naprosto příšerný právě v tom, že nikdy nevíte, co přijde dál a nikdy si nemůžete být ničím jisti.

Možná je to jen dnes, možná jsou to jen ty svátky. Příliš mnoho povolených dnů, mimo režim, s menšími možnostmi z naší strany sledovat pravidla, být důslední… A pak to milující, leč rozmazlující rodinné okolí. Afekty se projevují častěji než dřív, Jakub vyšiluje i kvůli maličkostem. Jeho urážení a vztekání má dokonce dospělácký projev – odchází a tříská za sebou dveřmi v místnosti, kam odchází trucovat. Ze začátku mi to přišlo spíš komické. Teď spíš jen čekám, že to přejde. Přejde?

Jedna z novoročních návštěv probíhala dnes poměrně dobře. Ale ke konci si náš syn usmyslel, že ještě nechce domů, že si tam začal právě báječně hrát. A my rodičové jsme zaveleli k odchodu. Přišel šílený vztek. Jekot, protesty, afekt jak vyšitý. Vzali jsme ho na záchod, ať to před odjezdem zkusí a venku se mu nechce. Kroutil se, rozčiloval a zrovna když jsem si říkala, že ho dokážu posadit, oběma dlaněma mi dal prudce do očí takovou ránu, že jsem se v mžiku rozbrečela. Bolelo to samozřejmě snesitelně, ale když dostanete takovou bombu od svého dítěte, kterému je s bídou pět, a které, bohužel nutno uznat, za toto nemůže a nerozezná, co je vhodné, co bolí, proč se něco nedělá… tudíž jste celkem bezmocní… Najednou se to na vás sesype. Na autismu těžko vidíte něco dobrého, jen to zkrátka nenávidíte.

A tak jsem brečela. A Kubovi to bylo jedno, prostě „vysvobozeně“ utekl. Úplně mě to paralyzovalo. Zbytek večera probíhal v několika dalších fázích amoku, ve kterém jsem schytala i jednu další facku. Teď ho můj muž, prozatím marně, uspává.

Ne, dnes nevidím na autismu ani pramálo dobrého. A už vůbec nevím, jak dál. A přece budu muset dál. Já i můj muž. Tak to prostě máme. 


Žádné komentáře:

Okomentovat