S novým rokem zesílila
některá témata. Dosáhla větší intenzity, důležitosti. Stále ještě a pořád víc
přemýšlíme o integraci.
Náš syn se stal tahounem. Jako
poměrně zdatné dítě se mezi spolužáky stal tím, který může ostatním ukazovat,
jak na to. Je to pěkné a v každé třídě je taková role zapotřebí. Ale
říkáme si, neměl by jít dál? Dostat šanci obstát mezi zdravými dětmi, zkusit se
adaptovat v běžném prostředí? Ať jsou jeho učitelky jakkoliv dobré, s dalšími
pěti autisty prostor na intenzivnější práci s chlapečkem prostě nemají.
Možnosti jsou omezené.
Začali jsme o tom zase trochu
více uvažovat. Zelenou jsme v tomto směru dostali i od Kubovy psycholožky.
Určitě by to stálo za pokus, říká. Hm. Hodláme se poradit i v SPC. Ale
stále více a více to vypadá, že kontaktujeme dvě školky, které nám byly
doporučeny. A dost možná nás čeká změna.
Seděli jsme tak s mužem u
kávy a celou věc probírali. Jestli a kam ho zkusit umístit, jak s asistentem,
jaké by z toho či onoho plynula pozitiva, co může a nemůže synkovi
ublížit. Ten si kousek od nás hrál a ani netušil, jak moc se o něm vlastně
rozhoduje. Jistě, člověk má za své děti odpovědnost a každý rodič zná její
tíhu. Ale tohle? Rozhodovat o něčem, o čem absolutně netušíme, jestli je
správné, jestli Jakuba nevrátí o krok či dva zpět. Jestli ho to nezmate a
nevyleká a nezastaví v tak bezvadně rozjetém vývoji. Jestli tím nezastavíme jeho „dobrou vlnu“.
Bylo by velmi pohodlné nechat to
být. Nechat ho v jeho školce, v jeho třídě, říct si, že tam má tu
speciální péči. Bez ohledu na to, že má potenciál jít dál. Nebo přinejmenším
potenciál se pokusit o tak velký pokrok. Jsou takoví rodiče v naší školce.
Je to ochranářské...a je to možná často škoda. A pak jsou rodiče odvážní,
rodiče nároční. Ti, co své auti děti tlačí dál. A tvrdí, že bez požadavků a
tlaku na dítě ničeho nedosáhli. My s mužem jsme někde mezi oběma
skupinami. Ale přikláníme se k odvaze. K pozitivnímu přístupu a silné
naději, že to může dopadnout dobře, že se náš syn zdárně zařadí a najde si nové
kamarády. Nebo spíš kamarády. O tak přátelské vazbě s kýmkoliv kromě
učitelek totiž v současné třídě nemůže být ani řeč.
A tak některé školky oslovíme. Ověříme
možnosti. A zajdeme se někam podívat. On už nám syn dá jasně najevo, zda se mu
někde líbí. A uvidíme.
A jedna zábavná večerní. Kubík
dostal nový župan. Nesnesl ho obléct! Absolutně ho odmítal. Jednou jsme ho do
něj dostali. Podruhé včera večer po koupeli. A župan se stal mazlíčkem!! Včera
jsme ho nesměli svléct. Pokoutně jsme mu ho kolem desáté večer sundávali z rozehřátého
těla. Dnes byl stejný protest. Ovšem svléknutí jsme dosáhli. Za kompromis.
Nechal si ho aspoň na mazlení:-) Jako plyšáka:-)
Žádné komentáře:
Okomentovat