neděle 15. června 2014

POVÍDÁNÍ



Víkend byl opravdu pohodovější, i když náš výlet do ZOO byl přece jen trochu větší adrenalin než pro většinu rodičů, které jsem tam viděla. Ale těžko říct, to člověk asi nemůže nikdy posoudit. Každopádně jsem zhodnotila, že jestli jednou s Kubíkem uvidíme v ZOO všechny pavilony, voliéry a výběhy, bude to zázrak. Co vidíme komplet, jsou hřiště. Ale o ZOO až někdy jindy…

Brácha Kubovi zas odjel a věci se vrátily do starých kolejí. Sice jsou poslední dny opravdu náročnější, jak jsem zmiňovala, ale i tak se dějí věci, které mě strašně hřejí na srdci. Skoro se to až bojím psát...jde o jednu z nejcitlivějších oblastí – o řeč.

Pro představu: Kuba mluvil několik prvních slabik a uskupení jako „mama“ nebo „ham“ těsně před prvními narozeninami. Velký regres přišel právě v jednom roce. Vymizení žvatlání, žádný oční kontakt, prostě se nám tak nějak ztratil. Nepřišla gestikulace, nápodoba, nic. Po velmi velmi velmi dlouhé době se někdy počátkem tohoto roku začal rozmlouvat (tedy před svými 4. narozeninami). Žvatlal velké množství slabik, neúnavně, celý den. Dokonce začal zkoušet první slabiky slov, pokud něco chtěl. Chtěl-li balon, řekl „ba“, chtěl jogurt, řekl „jo“. Vypadalo to slibně, skoro jsem chtěla věřit, že se začne s logopedií. Zas to ale přešlo a už dlouhé týdny se nic nedělo. Kubík na to prostě začal tak nějak kašlat. A najednou, poslední tři čtyři dny povídá. Povídá různé „slovíčka“ – „totó“, „todó“, „mama“ a tak dál. Párkrát to vypadalo, že zkouší napodobit moje slova. Zůstávám nohama na zemi a doufám. Ale hodně stojím nohama na zemi. Nemusí to taky znamenat vůbec nic. Venku po mně chtěl karamelku, tak jsem mu vytrvale říkala „řekni DEJ“. Nakonec řekl „mama“. Lepší než nic:-) Třeba to příště bude „mama dej“.

U autistů je opravdu všechno otázka motivace. Jakmile jsou opravdu silně motivovaní, dokážou bourat hodně silné zdi. Kuba už jich na kontě taky pár má. A třeba bude platit to, co u něj funguje prakticky u všeho – jakmile totiž ON něco chce, tak to pak jde. Ráz naráz. Jako ty pleny…nakonec to byla otázka prakticky jen několika dní. ON si totiž uvědomil pohodlí a ON se rozhodnul. Vzhledem ke kombinaci jeho diagnózy a znamení berana to asi jinak ani nebude. A navíc – vycítí-li, že mi o něco hodně jde, sekne se. To je tak typické!

Tyto dny jsou tak naším uším velmi libozvučné. Sice občas taky vztekle kvílí, ale fantasticky žvatlá. Jenom by mě zajímalo, pokud tedy jednou promluví, jakým jazykem to bude. Pochopte, my samozřejmě všichni kolem něj mluvíme česky, ale na youtube sjíždí zásadně animované filmy anglické, ruské a španělské…tak nevím:-) Vím jen, že cokoliv to bude, bude to krása. Kéž by to přišlo. Shodou okolností se mi dnes v noci zdálo, že mluvil. Že povídal všechno možné a dědovi přál do telefonu k narozeninám. Nádherný sen. Dlouho mě probuzení tak nemrzelo.


Žádné komentáře:

Okomentovat